دانستنیها (تاریخچه نبات)

آمار مطالب

کل مطالب : 32
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 35
باردید دیروز : 88
بازدید هفته : 124
بازدید ماه : 123
بازدید سال : 1483
بازدید کلی : 11989

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان از هر دری سخنی  و آدرس amo.loxblog.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 88
بازدید هفته : 124
بازدید ماه : 123
بازدید کل : 11989
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

type="text/javascript" src="http://amomarket.mihanstore.net/partner/show_ads.php?ads_type=banner&ref=75875&row=1&col=1&class=2&prod=1&cats=24&prodType=1" >
تبلیغات
نویسنده : عمو
تاریخ : یک شنبه 14 اسفند 1390
نظرات

تاریخچه نبات: 
نبات نخستین بار درتاریخ توسط مردمان ایران زمین وشبه قاره هند مصرف می شده است. نبات در ایران از دیر باز سمبل شادمانی و شاد باش بوده و جزء جدا نشدنی مهریه و سفره عقد در پیوندازدواج است.
از خصوصیات نبات می توان به "گرم بودن" آن اشاره نمود که استفاده از آن در درمان سردی مزاج ریشه در سنت ایران زمین دارد، همچنین خاصیت ملین و ضد نفخ بودن آن مشهور است.
جالب توجه این است که : برخلاف تصور همگان نبات یکی ازمهمترین مواد غذایی مورد نیاز انسان است چرا که بواسطه قيمت مناسب آن در مقايسه با مقدار كالرى و انرژى كه ايجاد مى كند به منبعى اساسى در تامين انرژى تبديل گشته است.

نبات چگونه درست می شود؟

نبات از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد.

چگونه نبات زعفرانی را از نبات رنگی تشخیص دهیم؟

یکی از ساده ترین راه های تشخیص نبات رنگی از نبات زعفرانی قراردادن تکه نبات در یک لیوان آب سرد بمدت چند دقیقه می باشد،اگرآب تغییر رنگ دادیعنی درآن از رنگ های مجاز ویا غیر مجاز استفاده شده است درحالیکه نبات زعفرانی بدلیل استفاده از زعفران هیچ گونه تغییری رخ نخواهد داد.

طریقه آزمایش:

درصورت قراردادن نبات در یک لیوان آب سرد وهم زن آن بمدت چند دقیقه ، دوحالت باید رخ بدهد تا بفهمیم که آن نبات ، نبات زعفرانی می باشد:اول آنکه رنگ آب هیچ گونه تغییر نخواهدکرد ودوم اینکه وقتی نبات را ازآب بیرون می آوریم رنگ خود نبات (زعفرانی) هیچ گونه تغییری بسمت متمایل به سفیدی نخواهد داشت درصورت تغییر رنگ آب یا تغییر رنگ خود نبات متوجه خواهیدشد به آن نبات ،مواد رنگی(مجاز ویا غیر مجاز) افزدوه شده است.

نکته قابل اهمیت این که گاهی اوقات ممکن است به نبات زعفرانی با اسپری آب پاش ، آب زعفران پاشیده شود باید دقت کرد که هرچند آب سرد داخل لیوان تغییررنگ خواهدداد ولی خود نبات هرگزبه رنگ سفیدمتمایل نخواهد شد.

 

نبات ها چند گونه اند؟
شاخه نبات :
عبارت است از بلورهای نبات که بدور یک نخ(ازجنس پنبه) تشکیل شده است.

نبات چوبی:
نباتی است که بلورهای نبات بدور یک چوب تشکیل می شود.

مواد تشکیل دهنده:
شکرسفید ، آب - سفیده تخم مرغ (برای گرفتن جرم واملاح که درطول پخت از پروسه تولید خارج می شود)- و زعفران

مشخصات نبات خوب:
دارای طعم شیرین و به رنگ سفید یا زعفرانی ،دارای نگین های درشت وشفاف وفاقد جوهرقند واز نظر ضخامت دارای قطر کمی می باشد. بهترین مشخصه برای نبات اعلاء شفافیت بلوار آن می باشد.
نبات دندانه :
همان نگین نبات است که بدلیل قابلیت شکنندگی بسیار بالا در هنگام بسته بندی خرد شده و بخاطر راحتی وسهولت حل شدن در چای (نوشیدنی های گرم) برای مصارف خانگی وسایر موسسات بسیار آسان ومناسب می باشد.مزایای استفاده از این نبات آن است که نیازی به شکستن آن، با شیء یا دست نداشته وآماده برای مصرف واز لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

 نبات مخلوط:
عبارت از تکه نبات هایی که درکف وجداره ی پاتیل هاتشکیل می شود که بدلیل غلظت خیلی زیاد شیره در کف پاتیل ها باعث تخته شدن آنها می شود .

پرده نبات :
نباتی است که روی پاتیل هاتشکیل شده واز لحاظ کیفیت ومقدار زعفران با دیگرنبات های شاخه وچوبی هیچ تفاوتی ندارد و از خصوصیات بارز آن ترد ونازک بودن آن می باشد.

 پودر نبات:
ریزه یا همان خرده های نبات است که کمی از شکر درشت تربوده و از قابلیت حل شدن بالا با همان خواص نبات می باشد. پودر نبات ایده ال برای هتل ها کافی شاپ ها، رستوران ها،منازل،هنگام مسافرت ومحل کار می باشد.

 

 

 



تعداد بازدید از این مطلب: 1183
برچسب‌ها: نبات , زعفرانی ,
موضوعات مرتبط: تاریخچه نبات , ,
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10


مطالب مرتبط با این پست

سلام به وبلاگ عمو خوش آمدید از هر دری سخنی ، حاوی مطالب متنوع در باره موضوعات و سلایق مختلف از قبیل : کار آفرینی (کسب . کار خانگی ) ، آموزشی ( نگهداری صحیح لوازم خانه ، کمک درسی و ... ) ، فرهنگی ، اجتماعی ، دانستنیها ، بازی و سرگرمی می باشد . برخی از مطالب تجربیات و نوشته های خودم می باشد و برخی نیز گردآوری و تدوین می باشد که امید وارم بتوانم امانت دار خوبی باشم طراوت ، سلامتی ، شادی و موفقیت شما آرزوی ماست عمو


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود